ישראלמועדים

שריקה שמבשרת את הגאולה

הדברים נכתבו על בסיס דברי המהר"ל בספר 'נצח ישראל' סוף פרק מב (בביאור דברי התלמוד במסכת חולין דף סג ע"א).

לעילוי נשמת: הנופלים מחיילי צה"ל ומכוחות הביטחון של מדינת ישראל במערכות ישראל ובמהלך תפקידם

להצלחת: עם ישראל

הדברים נכתבו על בסיס דברי המהר"ל בספר 'נצח ישראל' סוף פרק מב (בביאור דברי התלמוד במסכת חולין דף סג ע"א).

בעולם שלנו אין התרחשויות אקראיות, כפי שלעיתים ניתן לחשוב, אלא מדובר בעולם שיש לו תכלית ברורה, שלעברה הוא מתקדם אט אט, עד לגאולה השלימה. את סדר המציאות מייצג סדר אותיות האל"ף בי"ת – מאל"ף ועד תי"ו. אולם, יש גם סדר הפוך – מתי"ו ועד אל"ף. כאשר יש גם סדר ישר (אל"ף בי"ת), וגם סדר הפוך (מתי"ו עד אל"ף) אזי הסדר מושלם. לכן, סדר אותיות תשר"ק מלמד על הגאולה[1].

האות תי"ו היא האות המסיימת, והיא עומדת בפני עצמה. שלוש האותיות שלפניה – קר"ש, מלמדות שבסוף המציאות יהיה טוב, יהיה קישור ואחדות! ולכן, לצירוף של שלוש האותיות האחרונות באל"ף בי"ת (מלבד האות תי"ו) יש משמעות של אחדות וחיבור: קשר-חיבור, קרש-נוזל שמתגבש למוצק.

גם ל"שרק" יש משמעות של גאולה[2]. במקורות שלנו יש פסוק שמורה על הגאולה: "אשרקה להם ואקבצם"[3]. קיבוץ הגלויות הנו חלק משלבי הגאולה. לפני קיבוץ הגלויות תהיה "שריקה", ש"תסמן" לכל אנשי עמנו, שנמצאים בכל קצות תבל, שהגיע הזמן לחזור הביתה. כאשר אנו שורקים אנו מצמידים ומקבצים את שפתותינו לעבר מרכז הפה – פעולה שמלמדת על אחדות[4].

עלינו להקשיב לשריקה הברורה הזו, לחזק את האחיזה של עם ישראל בארץ ישראל, ובכך להשלים את תהליך הגאולה, שבו אנו זוכים להשתתף.

 

[1] ראה טור אורח חיים סימן רפו ובית יוסף בשם שבלי הלקט.

[2] ומה לגבי הצירוף שק"ר? ראינו שהצירוף שר"ק מורה על הגאולה, שכן הוא מביע את הקישור והחיבור של המציאות מתי"ו ועד אל"ף. לעומת זאת, הצירוף שק"ר נתקע במקומו! אמנם, יש כאן התחלה של קישור בין אותיות ש',ר',ק' (ש', ק' – הליכה בסדר הפוך) אך קישור זה אינו ממשיך הלאה לאותיות צ',פ' וכו' (שכן לאחר האות ק' באה האות ר' – הפסקת ההליכה בסדר הפוך וחזרה לסדר הרגיל). ונראה שזהו כוחו של השקר. השקר מטעה אותנו שיש כאן התחלה של סדר וחיבור, אך בסוף מתגלה שאין לו המשכיות וקיום.

[3] זכריה פרק י פסוק ח. ראה טור ובית יוסף, אורח חיים סימן רפו.

[4] פעולה דומה של השפתיים נוצרת בהגיית ניקוד השורוק, שמקבילה להגיית ניקוד הקובוץ – ושוב, הכול במשמעות של קיבוץ ואחדות.

 

אדיריה פנחס

אין להעתיק או לצלם תכנים ללא אישור בכתב מהמחבר. ניתן לצלם בכמות מוגבלת וסבירה שלא לצורך מסחרי אלא אך ורק לצורך הפצת תורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תתעניין במאמר
Close
Back to top button