ישראלפרשת שבוע

פרשת "אמור" – השור הנו ראש לכל הקורבנות

השור - הנו ראש לכל הקורבנות. עובדה זו מלמדת אותנו שגם לאחר חטא העגל עם ישראל חשוב ואהוב לפני הקדוש ברוך הוא.

לרפואת: הרבנית מרת פייגא צפורה בת הדסה בתוך שאר חולי ישראל

השור – הנו ראש לכל הקורבנות. עובדה זו מלמדת אותנו שגם לאחר חטא העגל עם ישראל חשוב ואהוב לפני הקדוש ברוך הוא.

 

אל המלך הגיעו שמועות, לפיהן המלכה יצרה קשרים עם אחד השרים החשובים שלו. בעקבות השמועות, ביקש המלך משר הצבא שלו לבצע מעקב וחקירה כדי לברר מהם מעשיו של אותו שר. שר הצבא עשה כדבר המלך, ולאחר תקופה מסוימת הוא נכנס אל המלך, ועדכן אותו בדבר תוצאות החקירה. עדכון זה נשמר בסוד בין המלך ובין שר הצבא.

לאחר מספר ימים ערך המלך אירוע גדול ומפואר, שאליו היו מוזמנים אנשים רבים וחשובים, ואת השר החשוד הוא הושיב בסמיכות גדולה אליו. כל מי שהתבונן במלך במהלך האירוע הבחין גם באותו שר, שישב ליד למלך.

עכשיו אפשר להבין מה היה עדכונו של שר הצבא. אם המלך הושיב לידו את השר החשוד באירוע כה חשוב, וודאי שתוצאות הבדיקה העלו שאותן שמועות על השר לא היו נכונות, וגם אם נפל פגם מסוים בהתנהלותו אותו שר, לא מדובר בדברים חמורים או מהותיים. ולכן, המלך ערך אירוע גדול ומפואר כדי לפרסם לכולם שבשמועות על השר לא נמצא ממש, והשר הנו חשוב ואהוב בעיני המלך.

בפרשת "אמור" ישנם מספר ציוויים בנוגע לקורבנות, ולגבי אחד מהם התורה פותחת[1]: "שור או כשב או עז…". המדרש מבאר[2] שהתורה פתחה דווקא בקורבן ממין שור על מנת ללמד את כולנו שהשור הנו ראש לכל הקורבנות. היינו עשויים לחשוב שלאחר חטא העגל והטעות הגדולה שנעשתה בו, השור כבר אינו רצוי, וכן שעם ישראל אינו עוד חביב לפני הקדוש ברוך הוא. ולכן, התורה מדגישה ופותחת דווקא בקורבן ממין שור, למרות שרוב הקורבנות הם ממין כבש[3], על מנת להודיע לכולם שאמנם נעשתה טעות גדולה בחטא העגל, אבל לאחר התבוננות וחקירה מעמיקות התברר שהחטא אינו חמור כפי שניתן היה לחשוב. עם ישראל לא יזם את חטא העגל, אלא הערב רב. ואמנם, עם ישראל לא מחה על חטא העגל, ולכן גם הוא נענש. אבל הטעות מבחינת עם ישראל לא הייתה, חס ושלום, לחשוב שהעגל יחליף את בורא עולם, אלא שבאותו זמן עם ישראל טעה לחשוב שהוא זקוק לאמצעי בדמות עגל זהב, שיקשר בינו ובין בורא עולם.

ועל מנת לפרסם את תוצאות הבדיקה המעמיקה לגבי עם ישראל, התורה פתחה את אחד הציוויים, בנוגע לקורבנות, בשור. שור – ראש לכל הקורבנות.

 

בתרגום לאמהרית (ט.ל.ח.):

ፓራሻት "አሞር" – በሬው የመሥዋዕቶች ሁሉ ራስ ነው
በሬው የመሥዋዕቱ ሁሉ ራስ ነው። ይህ እውነታ የሚያስተምረን ከጥጃው ኃጢአት በኋላም የእስራኤል ሕዝብ በቅዱሱ እግዚአብሔር ፊት አስፈላጊና የተወደደ እንደሆነ እንረዳለን።
ወሬ ወደ ንጉሱ ደረሰ፣ በዚህም መሰረት ንግስቲቱ ከአንድ አስፈላጊ ሚኒስትሩ ጋር ግንኙነት ፈጠረች የሚል ነው። ወሬውን ለማረጋገጥ ንጉሱ የሰራዊቱን ሚኒስትር የዚያ  ድርጊት ምን እንደሆነ ለማወቅ ክትትልና ምርመራ እንዲያደርግ ጠየቀ። የሠራዊቱም ሚኒስትር ንጉሡ እንዳለው አደረገ፣ ከተወሰነ ጊዜ በኋላም ወደ ንጉሡ ዘንድ ሄዶ የምርመራውን ውጤት ነገረው። ይህ በንጉሱ እና በሠራዊቱ ሚኒስትር መካከል በሚስጥር ተጠብቆ ነበር።
ከበርካታ ቀናት በኋላ ንጉሱ ብዙ ከፍተኛ ደረጃ  ያላቸውን ሰዎች የተጋበዙበት ትልቅ እና አስደናቂ ዝግጅት አደረገ እና ተጠርጣሪውን አገልጋይ ወደ እሱ በጣም አቅርቦ አስቀመጠው። በዝግጅቱ ወቅት ንጉሱን የተመለከቱት ሁሉ ያንን አገልጋይ ከንጉሱ አጠገብ ተቀምጦ አስተዋሉ ።
አሁን የሰራዊቱ ሚኒስትር ምርመራ ውጤት  ምን እንደነበረ መረዳት ትችላላችሁ። ንጉሱ ተጠርጣሪውን ሚንስትር ከጎኑ ካስቀመጠው በዚህ አይነት የምርመራው ውጤት እንደሚያሳየው በሚኒስትሩ ላይ የተናፈሰው ወሬ እውነት እንዳልሆነ እና በሚኒስትሩ ባህሪ ላይ የተወሰነ ጊዚያዊ ጉድለት ቢኖርም እነዚህ ከባድ ወይም ጠቃሚ ጉዳዮች አይደሉም። ስለዚህ ንጉሱ ስለ ሚኒስትሩ የሚናፈሰው ወሬ እውነት እንዳልሆነና ሚኒስትሩ ጠቃሚና በንጉሱ ዘንድ ተወዳጅ እንደሆነ ለሁሉም ለማበስር ታላቅ እና አስደናቂ ዝግጅት አደረጉ።
በፓራሻት "አሞር" መስዋዕትን በተመለከተ በኦሪት በርካታ ትእዛዛቶች አሉ ከነሱም መካከል ጥጃ ወይም በግ ወይም ፍየል ነው። …በኦሪት በተለይ በሬ የመጀመረው  የመስዋዕት ሁሉ ራስ መሆኑን ለማስተማር ሚድራሹ  ያስረዳል። ከጥጃው ኃጢአት እና በእሱ ላይ ከተሰራው ታላቅ ስህተት በኋላ በሬው የማይፈለግ እንደሆነ እና እንዲሁም የእስራኤል ህዝብ በቅዱሱ እግዚአብሔር ፊት ተወዳጅ እንዳልሆኑ እናስብ ይሆናል ፣ እሱ የተባረከ ነው። ስለዚህ ኦሪት አጽንኦት ሰጥታለች እና በትክክል የሚጀምሪው  መስዋዕት በሬ  ነው ።ምንም እንኳን አብዛኛዎቹ መሥዋዕቶች የበጎች ቢሆኑም  በጥጃው ኃጢአት ትልቅ ስህተት መፈጠሩን ለሁሉም ለማሳወቅ ነው።  ከምርመራ በኋላ ሁሉም  ሰው እንደሚያስበው ሳይሆን ኃጢአቱ  ያን ያህል ከባድ እንዳልሆነ ማሰብ ይችላል። በእርግጥ
 ሕዝበ እስራኤል የጥጃውን ኃጢአት ለመሥራት ባያሥብም  ሲሰራ
 አልተቃወሙም፣ ስለዚህም  እሱም ደግሞ ተቀጣ። ነገር ግን ከእስራኤል ሕዝብ አንጻር ፣ ጥጃው የዓለምን ፈጣሪ ይተካዋል ብሎ ማሰቡ አልነበረም፣ ነገር ግን በዚያው ጊዜ የእስራኤል ሕዝብ የሆነ የሚያገናኝ አካል
ያስፈልጋቸዋል ብለው በማሰብ ተሳስተው ነበር። እነሱን እና የአለም ፈጣሪን የሚያስተሳስራቸው በወርቃማ ጥጃ መልክ ነው ብለው በማሰብ ነበር።
የእስራኤልን ሕዝብ በተመለከተ የተደረገውን የጥልቅ ምርመራ ውጤት ከትእዛዛቱ በኦሪት አንዱ መሥዋዕት በሚመለከት በሬ ነው ።
ለሁሉም መስዋዕቶች ጭንቅላት በሬ ነው።
[1] ויקרא פרק כב פסוק כז.

[2] ויקרא רבה פרשה כז,ח. ואנו הבאנו בתחילת המאמר את המשל שהביא המדרש, בשינויים קלים. ויש לעיין במפרשי המדרש.

[3] פירוש "יפה תואר" על מדרש רבה.

אדיריה פנחס

אין להעתיק או לצלם תכנים ללא אישור בכתב מהמחבר. ניתן לצלם בכמות מוגבלת וסבירה שלא לצורך מסחרי אלא אך ורק לצורך הפצת תורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button