לרפואת: ציון בן במונג'אן ושמואל בן רחל בתוך שאר חולי ישראל
לרפואת: עלמנש בת אמיי, מזל בת רחל ורות בת שרה גולדה בתוך שאר חולי ישראל
עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם להודיע כמה חיבתו של אברהם אבינו[1].
רבים מפרשים שהניסיון האחרון של אברהם אבינו היה עקידת יצחק[2], אולם יש הסוברים שלאחר עקידת יצחק היה ניסיון נוסף לאברהם אבינו, של קבורת שרה[3]. כלומר, שאברהם אבינו, למרות שהובטחה לו ארץ ישראל, נזקק לשלם סכום כסף גדול כדי לקנות את מערכת המכפלה על מנת לקבור בה את שרה אימנו. ובכל זאת, אברהם אבינו לא הרהר אחרי הבטחתו של בורא עולם לתת לו את ארץ ישראל.
ויש לשאול, מה הצורך לערוך לאברהם אבינו ניסיון נוסף לאחר הניסיון הגדול ביותר, עקידת יצחק?!
ננסה להביא רעיון. מעיון בעשרת הניסיונות של אברהם אבינו עולה לכאורה שרק בניסיון עקידת יצחק הייתה התרחשות, שלכאורה סותרת דיבור מפורש של בורא עולם. הרי בורא עולם הבטיח לאברהם אבינו: "כי ביצחק יקרא לך זרע"[4], ולמרות זאת, לאחר מכן הוא ציווה את אברהם אבינו להעלות את יצחק בנו לעולה[5]. ואברהם אבינו לא הרהר אחרי דבריו של בורא עולם, ויצא לעקידת יצחק. ורק בסוף הניסיון הסביר לו בורא עולם שלא היה כלל ציווי לשחוט את יצחק, אלא רק להעלות אותו לעולה (ולאחר מכן להורידו מהמזבח), ואם כן אין כלל סתירה או שינוי בדבריו של בורא עולם[6].
כלומר, בהתחלה, אברהם אבינו לא הבין את הציווי להעלות את יצחק לעולה לאחר שהובטח לו על ידי בורא עולם שמיצחק יצא לו זרע. ולמרות זאת, הייתה לאברהם אבינו אמונה שלימה, והוא לא הרהר אחרי דבריו של בורא עולם. אולם, לאחר עקידת יצחק למד אברהם אבינו את ההבנה הנכונה בציווי להעלות את יצחק לעולה, והכל היה מובן לו.
והנה, לאחר מכן, התרחש ניסיון קבורת שרה אמנו, שאברהם אבינו נזקק לשלם עבור הקבר סכום כסף גדול מאוד. וזאת, למרות שבורא עולם הבטיח לו: "קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה כי לך אתננה"[7]. ולכאורה, מדובר בדברים מפורשים שארץ ישראל תינתן דווקא לאברהם אבינו עצמו (ולא רק לזרעו), ולא ניתן להסבירם באופן אחר.
אברהם אבינו יודע עכשיו, לאחר עקידת יצחק, שניתן להבין את דבריו של בורא עולם בדרך אחרת. ובכל זאת, הוא לא מצליח להבין מדוע הוא נזקק לשלם סכום גבוה עבור קבר לשרה אמנו, וכיצד הדברים מתיישבים עם ההבטחה שתינתן לו ארץ ישראל. ובכל זאת, הוא שוב אינו מהרהר אחרי הבטחתו של בורא עולם. וזהו ניסיון, שאמנם אינו גדול מניסיון עקידת יצחק, אבל יש בו דבר שלא היה בעקידת יצחק. ולכן, שייך לנסות את אברהם אבינו גם לאחר עקידת יצחק.
[1] מסכת אבות פרק חמישי משנה ג.
[2] על פי פרקי רבי אליעזר.
[3] ספר "מגן אבות" לרשב"ץ על פי מסכת סנהדרין דף קיא עמוד א ומדרש שמות רבה פרשה ו,ד. ומכל מקום, כולם מסכימים שהיו לאברהם אבינו עשרה ניסיונות.
[4] בראשית פרק כא פסוק יב.
[5] בראשית פרק כב פסוק ב.
[6] מדרש בראשית רבה פרשה נו,ח נו,י. פירוש רש"י על ספר בראשית פרק כב פסוק יב.
[7] בראשית פרק יג פסוק יז.


