מידות הנפש ומוסרפרשת שבוע

פרשת “חקת” – הזדמנות לומר תודה

מדוע הסתלקה באר המים לפרק זמן מסוים, לאחר מותה של מרים, ולאחר מכן חזרה? אמירת תודה למרים הנביאה.

מדוע הסתלקה באר המים לפרק זמן מסוים, לאחר מותה של מרים, ולאחר מכן חזרה? אמירת תודה למרים הנביאה.

לאחר שבני ישראל יצאו ממצרים הם שהו במדבר סיני ארבעים שנה, עד שהם נכנסו לארץ. בפרשת “חקת”[1] כתוב שמרים, אחותם הגדולה של משה ואהרן, נפטרה בשנה האחרונה לשהותם של בני ישראל במדבר. ומסופר[2], שלאחר שמרים נפטרה, נעלמה באר המים, שליוותה את בני ישראל בכל שנות שהותם במדבר סיני (בזכותה של מרים), ואז הייתה שעה קשה מאוד לעם ישראל.
ובסוף הפרשה מסופר[3] על כך, שבאר המים חזרה[4].

וצריך לשאול, אם בסופו של דבר, באר המים חזרה לעם ישראל, מדוע היא נעלמה לפרק זמן מסוים לאחר מותה של מרים?

בפרשה אחרת בתורה מסביר רבי שלמה יצחקי (רש”י)[5] על שני סוגי רופאים. יש רופא שיכול לרפא מחלה בצורה כל כך טובה עד שלא מבחינים שפעם הייתה כאן מחלה. ויש רופא, שיודע להדריך ולייעץ (תזונה, זהירות וכו’) כך שהאדם לא יחלה מלכתחילה.

נראה באופן ברור, שהרופא מהסוג השני עדיף, מפני שהוא יודע למנוע את המחלות.

מכל מקום, נראה שהרבה אנשים נוטים להעריך יותר דווקא את הרופא מהסוג הראשון: “אל תשאל איזה רופא מצוין, הוא עשה אותי כמו חדש”.

כאשר אדם מרגיש את מה שחסר לו ואז הוא משלים את החיסרון, הוא יודע להעריך, מפני שהוא חש ומודע לפער שבין ה”אין”, שהיה, ובין ה”יש”, העכשווי. “הרופא הזה שווה” – יש לו ערך. אבל, כאשר יש לנו רופא מהסוג השני, שיודע להדריך למנוע מחלות, והכל תמיד בסדר, לא תמיד מרגישים, שיש לנו משהו. אנו עלולים לחשוב שהכול מובן מאליו.

נראה שהיעלמותה הזמנית של באר המים, לאחר מותה של מרים, נתנה הזדמנות לכולם להעריך את הדמות היקרה של מרים.
זוהי האישה, ששמרה על משה רבינו לאחר שהטילו אותו ליאור בתוך תיבה[6]. זוהי אחת מהמיילדות, שסירבו להרוג את התינוקות, שנולדו לעם ישראל במצרים, למרות איומיו של פרעה[7]. זוהי מנהיגה, שהובילה את כל בנות ישראל לשיר את שירת הים[8].
זוהי מרים, שבזכותה ליוותה באר מים את עם ישראל בכל שנות שהותם במדבר[9]. יש כאן הזדמנות לומר תודה.

  1. במדבר פרק כ פסוק א.
  2. פסוק ב. ראה בפירוש רש”י על הפסוק.
  3. במדבר פרק כא פסוק טז.
  4. בזכותם של משה רבינו ואהרן הכהן. ראה מסכת תענית דף ט עמוד א.
  5. שמות פרק טו פסוק כו.
  6. שמות פרק ב פסוק ד.
  7. שמות פרק א פסוק יז. ראה בפירוש רש”י על פסוק טו.
  8. שמות פרק טו פסוקים כ-כא.
  9. מסכת תענית דף ט עמוד א.

אדיריה פנחס

אין להעתיק או לצלם תכנים ללא אישור בכתב מהמחבר. ניתן לצלם בכמות מוגבלת וסבירה שלא לצורך מסחרי אלא אך ורק לצורך הפצת תורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי תתעניין במאמר
Close
Back to top button