אמונה ביטחון ובחירהפרשת שבוע

פרשת "תולדות" – דברים מכוסים

מדוע יצחק אבינו הזדרז לברך את בניו זמן כה רב לפני מותו?! יום המיתה מכוסה מן האדם.

לרפואת: רות בת שרה גולדה בתוך שאר חולי ישראל

להצלחת: ישראל, לשמירה על החטופים ולישועתם

בפרשת "תולדות" מובאת השתלשלות הדברים עד לברכתו של יצחק אבינו ליעקב אבינו, וכל זה התרחש במהלך של יום אחד בודד[1]. תחילה, יצחק אבינו ביקש מעשיו להביא לו מטעמים, כדי שלאחר מכן הוא יברך אותו, לפני מותו. רבקה שמעה על כך, ושידלה את יעקב להזדרז ולהביא ליצחק מטעמים, עוד לפני שיבוא עשיו, וכך הוא יתברך על ידי אביו. ומיד כשיצא יעקב אבינו מאוהל אביו, הגיע עשיו.

התרשמות הראשונית מקריאת הדברים היא שכול ההתרחשויות הללו היו במהירות ובחיפזון.
אבל, אם נעיין, נמצא שיעקב ועשיו היו בני 63 שנים בעת הברכה[2], ויצחק אבינו היה בן 123 שנים. ובסך הכול, יצחק אבינו חי 180 שנים. ואם כן, מדוע יצחק אבינו הזדרז לברך את בניו זמן כה רב לפני מותו?!

אחד ההסברים הוא שאמנם הברכה הייתה זמן רב לפני מותו של יצחק אבינו, אך יצחק אבינו לא ידע מתי יחול יום מותו. ולכן, כאשר הוא התקרב לגילה של אמו, שרה (127 שנים), הוא הזדרז לברך את בניו[3].

חכמינו אמרו שיש מספר דברים שמכוסים מבני האדם, ואחד מהם הוא יום המיתה, וזהו לצורך העולם[4]. אם האדם היה יודע מתי הוא יום מיתתו הוא היה מצטער מדאגה, וכן היה מתרשל מלחזור בתשובה עד קרוב ליום מיתתו, והיה מתכנן מתי לפעול ליישובו של עולם ומתי לא. במקום לפעול בעולם הוא היה קצת בבחינת צופה פסיבי מהצד, או כזה שפועל באופן חלקי. אבל, כאשר האדם אינו יודע מתי הוא יום מיתתו אזי יש לו אפשרות לפעול במלוא כוחו, ולשנות את המציאות שלו ושל העולם.

* * *

דבר נוסף שמכוסה מן האדם הוא עומק הדין.

ובספר "בן יהוידע"[5] ביאר שמדובר על ייסורים (דין), שבאים על האדם בעולם הזה, והאדם צריך לחשוב שמהם תיוולד לו טובה גדולה למרות שלנגד עיניו הוא רואה עכשיו רעה. ויש בזה רמז באותיות די"ן כאשר ממלאים אותן: דל"ת יו"ד נו"ן. אותיות המילוי הן: נולדו"ת, כלומר יש להסתכל בעומק של הדין והייסורים מה יוולד מהם – טובה גדולה. ועומק הדין נעלם מהאדם. כלומר, איזו טובה תצמח לו מהרעה, באיזה אופן, באיזה עניין ומתי.

הכיסוי וחוסר הידע של האדם מאפשר מקום לאמונה ולביטחון של האדם לצמוח ולהתפתח, ובכך יהיה תיקון לאדם ולעולם. אותם דברים שמכוסים מהאדם הנם גלויים לפני בורא עולם, ולכן עלינו לבטוח בבורא עולם שיכווין אותנו ואת העולם לטוב ולאמת.

[1] בראשית פרק כז.

[2] מסכת מגילה דף יז עמוד א.

[3] פירוש רש"י על ספר בראשית פרק כז פסוק ב.

[4] מדרש בראשית רבה פרשה סה,יב , ובפירוש עץ יוסף.

[5] על מסכת פסחים דף נד עמוד ב ד"ה עומק הדין.

אדיריה פנחס

אין להעתיק או לצלם תכנים ללא אישור בכתב מהמחבר. ניתן לצלם בכמות מוגבלת וסבירה שלא לצורך מסחרי אלא אך ורק לצורך הפצת תורה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תתעניין במאמר
Close
Back to top button