לרפואת: שמואל בן רחל, אפרים בן רחל ור' אייל מנשה בן סולטנה בתוך שאר חולי יישראל. לרפואת רות בת שרה גולדה ועלמנש בת אמיי בתוך שאר חולי ישראל
לעילוי נשמת: יגאל בן מרימה ז"ל
יש פתגם שמשתמשים בו, להסתכל על חצי הכוס המליאה, ולא על חצי הכוס הריקה. המשמעות היא שאם קיבלת חצי כוס משקה טעים, אל תתרכז בחצי הכוס, שנותרה ריקה, אלא בחצי הכוס המליאה.
נביא כאן רעיון, שדווקא עדיף להסתכל על כל הכוס. יש מצב שקיבלת כוס יין גדולה ויפה, והיין מרוכז רק בחלק התחתון של הכוס. במצב זה, דווקא החלק הגדול הריק של הכוס מעניק מראה מרשים למעט היין, שנמצא בתחתית הכוס. דוגמא נוספת היא כוס אספרסו, שהמשקה שבה תופס רק מעט מנפח הכוס, וזאת מכיוון שמשקה זה הנו מרוכז מאוד, ולא מסוגלים לשתות ממנו הרבה, ולכן זה דווקא מתאים לקבל כוס, שרובה ריק. ואם תשאלו, בסדר, לגבי כוסות יין ואספרסו יש הסכמה שעדיפה לפחות חצי כוס ריקה. אבל, אנו רוצים דווקא משקה קר ותוסס, וחצי כוס מליאה לא מספיקה לנו, אלא אנו רוצים דווקא כוס מליאה. אז תחשבו, מה עדיף, כוס קטנה ומליאה או כוס גדולה, שרק חציה מלא? עדיפה כוס גדולה, שרק חציה מלא, מפני שייתכן שמישהו ימלא אותה בהמשך. ואם תהיה לך כוס קטנה אז כבר אי אפשר למלא אותה יותר. וגם אם עדיין הכוס לא התמלאה, צריך לחשוב שבורא עולם לא לחינם ברא לך "כוס גדולה". יש לכך בוודאי סיבה טובה, וצריך לשמוח שיש לך פוטנציאל גדול, ועוד נכונו הפתעות טובות. לסיכום, צריך להסתכל על כל התמונה, ואדרבא נוכל לשאוב תקווה ושמחה דווקא ממה שנראה לנו 'ריק' ו'חסר'.
ראובן חזר בתשובה לאחר שהוא בלבל את יצועי אביו. ומכל מקום, הוא חשב שהוא כבר לא ראוי להימנות כאחד משבטי ישראל. הוא חשב שהוא נדחה מן המשפחה.
ואז הוא שומע את חלומו של יוסף: "והנה השמש והירח ואחד עשר כוכבים משתחוים לי". והוא שומע גם את אביו, יעקב, שגוער ביוסף: "הבוא נבוא אני ואמך ואחיך להשתחות לך ארצה". וראובן חושב לעצמו: השמש והירח הם אבא ואמא, ואילו אחד עשר הכוכבים המשתחווים ליוסף הם אחד עשר אחיו של יוסף. והרי, לאבא יש בסך הכול שנים עשר בנים, שהם שנים עשר אחים. ואם אחד עשר אחים משתחווים ליוסף – משמע שאני בפנים!!! גם אני נחשב כחלק מן המשפחה! גם אני כוכב!
ראובן רואה בחלומו של יוסף מסר מן השמים שתשובתו התקבלה או שהיא תתקבל בקרוב, והמסר הזה ממלא אותו שמחה. אם היו מציעים לראובן, שבחלום של יוסף יהיו שמש, ירח ורק עשרה כוכבים שמשתחווים ליוסף, הוא לא היה מסכים, אלא היה מתעקש שדווקא אחד עשר כוכבים משתחווים ליוסף. העובדה שראובן משתחווה ליוסף בחלום, דווקא היא מעניקה לראובן תקווה ושמחה, ולכן הוא חפץ כל כך להציל את יוסף[1]. צריך להסתכל על כל התמונה ועל כל הכוס.
[1] ראה בראשית רבה פד,טו.



