פרשת "חיי שרה" – עשה רצונו כרצונך

כיצד ייתכן שרבקה, שאביה רק עכשיו נפטר, יצאה לדרך ועזבה את משפחתה? עשה רצונך כרצונו. בטל רצונך מפני רצונו.

להצלחת: עם ישראל, לשמירה על החטופים ולישועתם

לעילוי נשמת: אברהם אלברטו בן שועה ז"ל

לאחר שאליעזר, עבד אברהם, הגיע לבית משפחתה של רבקה הוא סיפר להם על המסע המופלא שלו לחפש אשה ליצחק אבינו, ועל כך שרבקה שאבה מים לו ולכל גמליו, ולכן הוא ביקש מהם שיתנו אותה ליצחק לאשה. בני המשפחה הכירו בכך שהדברים סובבו בהשגחה עליונה, והסכימו. ואמנם, למחרת רבקה יצאה לדרך עם אליעזר לביתו של אברהם אבינו[1].

אולם, חכמינו למדו[2], שבתואל, אביה של רבקה, למרות ההסכמה, רצה לעכב את הליכתה של רבקה, ולכן בא מלאך, והמיתו בלילה[3]. וצריך להבין כיצד ייתכן שרבקה, שאביה נפטר רק עכשיו, יצאה לדרך ועזבה את משפחתה.

בתורה[4] כתוב שבני המשפחה של רבקה ביקשו מאליעזר בבוקר שרבקה תתעכב עמהם, לפחות למספר ימים, למרות שקודם לכן הם הסכימו שתלך. וחכמינו[5] למדו שמדובר בשבעת ימי האבל על בתואל. אך אליעזר סירב להתעכב, ולכן בני המשפחה שאלו את רבקה לדעתה, והיא השיבה שתלך עם אליעזר, וכך היה.

חכמינו למדו שבני משפחתה של רבקה שאלו אותה בתמיהה[6]: "התלכי עם האיש הזה", כלומר האם בשעה זו, שאביך נפטר, ייתכן שתעזבי את הבית ותצאי לדרך. ורבקה השיבה: "אלך". לא מדובר בתשובה, הנובעת מעזות ח"ו, אלא בתשובה הנובעת מהבנה עמוקה של השגחת ה' בעולם ומהכנעה וענווה. לכאורה, לפי ההבנה השטחית של בני אדם אין זה סביר ומוסרי לעזוב את הבית כאשר אב המשפחה נפטר. אולם, רבקה הבינה בדיוק להיפך. רבקה הזכירה לבני משפחתה, שכולם הכירו בכך, יום קודם, שאליעזר התוודע לרבקה באופן ניסי ולא טבעי, ולכן כולם הסכימו שעליה לצאת לדרך ליצחק אבינו. אבל, אביה רצה לעכב את המהלך הזה, ובעקבות כך הוא הומת (על ידי מלאך). ומכיוון שיש הבנה מהו רצונה של ההשגחה העליונה, אדרבא הדבר הנכון הוא לא להתעכב יותר בבית, אלא לצאת מיד לדרך, שהרי דבר ה' יקום, ולא דבר האדם. וזהו המעשה הנכון והצודק. ובני משפחתה שמעו לעצתה הטובה, אשר נבעה מענווה, ושלחו אותה מרצונם ובשמחה[7].

ומכאן, שאין להיות "נעולים" בתוך התפיסות והמחשבות, המקובלות אצל בני האדם, מפני שפעמים רבות מדובר בדרך מוטעית ולא מוסרית, שרק כלפי חוץ נראית כנכונה וכצודקת. עלינו להשתדל לחפש את דעת ההשגחה והעליונה, ולאמץ אותה. עשה רצונו כרצונך. בטל רצונך מפני רצונו[8]. זוהי הדרך הנכונה, המוסרית והצודקת.

[1] בראשית פרק כד.

[2] מדרש בראשית רבה פרשה ס,יב. פירוש רש"י על בראשית פרק כד פסוק נה.

[3] מדוע בתואל חזר בו? ושאלה נוספת. חכמינו ביארו שבתואל שם לפני אליעזר צלחת עם סם מוות כדי להורגו, אולם מלאך בא והחליף את הצלחות, ובתואל עצמו אכל מסם המוות, ומת. מדוע רצה בתואל להרוג את אליעזר?

חכמינו הסבירו שכאשר ראו בתואל ולבן את הצמידים, שהביא אליעזר לרבקה, וכן את שאר התכשיטים, הם רצו להרוג את אליעזר כדי לקחת את הכול. אבל, מכיוון שהם הבינו שאליעזר חזק מאוד, והם לא יוכלו להתגבר עליו, הם טיקסו עצה להמיתו באמצעות סם מוות. אלא, שהדברים התהפכו, והרשעה שתכנן בתואל, התהפכה עליו. לא חבל?! במקום, לשדך את רבקה ליצחק אבינו ולהיות מחותנים עם אברהם אבינו, לנסות לעקם את כל הטוב הזה בשביל בצע כסף, וגם זה לא צלח. וכך ניצל אליעזר.

ומדוע היה צריך שבתואל ימות? חכמינו המשיכו להסביר שבתואל היה מלך בארם נהריים והיה נוהג לבעול כל כלה לפני שתלך לבעלה. כאשר ראו אנשי מקומו של בתואל שרבקה, בתו של בתואל, מיועדת להינשא ליצחק אבינו, הם איימו על בתואל שאם לא יבעל את רבקה, כמנהגו לבעול כל כלה, הם יהרגו אותו ואת רבקה, ובתואל הסכים לדרישתם. וכדי להציל את רבקה המלאך החליף בין הצלחות, ובתואל עצמו אכל מסם המוות, ומת.

"וברשעתו יפול רשע". מי שמנסה לעקם את מהלך המציאות בדרכים שאינן טובות, כדי שהמציאות תתרחש בהתאם לרצונו המעוות, סופו שהוא עצמו ייפול במלכודת, שהוא תכנן להטמין. מה שצריך לעשות זה רק טוב, ולבטוח בבורא עולם באופן שהוא מנהיג את העולם ואת החיים.

 

[4] בראשית פרק כד פסוק נה.

[5] מדרש בראשית רבה פרשה ס,יב.

[6] בראשית פרק כד פסוק נח. האות ה"א בניקוד שווא פתח, המורה על ה"א התמיהה (המפרשים על מדרש רבה).

[7] כל זה על פי ביאורו של "ענף יוסף" (עפ"י במ"ח) על מדרש רבה פרשה ס,יב.

[8] מסכת אבות פרק שני משנה ד.

Exit mobile version