פורים – פרשת הכסף

מה משמעות "פרשת הכסף" שמרדכי מספר לאסתר המלכה? מרדכי סיפר לאסתר המלכה את המשמעות העמוקה בהצעתו של המן לתשלום עשרת אלפי כיכרי כסף בעד אובדנם של ישראל, ובכך באה הצלתם של ישראל.

להצלחת: עם ישראל, לשמירה על החטופים והשבויים, ולישועתם

לעילוי נשמת: אברהם אלברטו בן שועה ז"ל

כאשר המן הגיע למלך אחשוורוש על מנת לשכנעו לאבד את עם ישראל הוא מספר לו על עם (מבלי לציין על איזה עם מדובר) מפוזר ומפורד בכל מדינות המלך, שלו יש דת שונה מכל העמים, אשר אינו עושה את דתי המלך, "ולמלך אין שׂוֶה להניחם"[1]. המן מציע לאבד את אותו עם, ומציע לשקול עשרת אלפים כיכרי כסף, ולתת אותם למלך כדי לממן את המלאכה. המלך בתגובה מסיר את טבעתו מעל ידו ונותן אותה להמן על מנת להסמיכו לבצע את המלאכה, ומוסיף[2]: "הכסף נתון לך", כלומר אין צורך לשלם לקופת המלך את אותם עשרת אלפים כיכרי כסף.

כאשר נודע למרדכי על מזימתו של המן הרשע להשמיד את עם ישראל, הוא לבש שק ואפר ובא לפני שער המלך. כאשר שמעה על כך אסתר המלכה היא שלחה את התך אל מרדכי כדי שיברר מדוע מרדכי לובש שק ואפר. ואז מרדכי מספר לו על מזימתו של המן להשמיד את ישראל, וכן מספר לו על[3]: "פרשת הכסף אשר אמר המן לשקול על גנזי ביהודים לאבדם".

ראינו שלבסוף מזימתו של המן תוכננה ללא כל תמורה כספית. ואם כן, מדוע מרדכי מספר לאסתר המלכה על "פרשת הכסף", הרי בסופו של דבר לא שולם או הועבר ממון כלשהוא?!

מספר מפרשים[4] ביארו שמשמעות "פרשת הכסף" הוא פירוש הכסף, כלומר מרדכי סיפר לאסתר המלכה את המשמעות העמוקה בהצעתו של המן לתשלום עשרת אלפי כיכרי כסף בעד אובדנם של ישראל, ועל ידי כך התאפשרה גאולתם של ישראל. "פרשת" – מלשון פירוש. ומהו הפירוש?

ראינו שמרדכי סיפר לאסתר המלכה את המשמעות העמוקה בהצעתו של המן לתשלום עשרת אלפי כיכרי כסף בעד אובדנם של ישראל, ובכך באה הצלתם של ישראל. "פרשת הכסף" – פירוש הכסף. ומכאן אנו למדים כמה חשוב להבין גם את הפירוש ואת משמעות העמוקה של החדשות ושל הדברים שמתרחשים בחיינו, על מנת שנוכל להיערך ולהתמודד נכון, ולהגיע להצלחה.

[1]  אסתר פרק ג פסוק ח.

[2]  אסתר פרק פרק ג פסוק יא.

[3]  אסתר פרק ד פסוק ז.

[4]  פירוש הרב אבן עזרא, ביאור הגר"א.

[5]  ביאור הגר"א, פירוש המלבי"ם.

[6]  ביאור הגר"א, פירוש המלבי"ם.

[7]  פירוש הרב אלשיך. וראה גם תוספות, מסכת מגילה דף טז עמוד א ד"ה ודחי עשרה אלפי ככרי כספא. ויש עוד
דעות לאופן החישוב של הכסף, ובכל אופן הוא מכוון כנגד שש מאות אלף יוצאי מצרים.

[8]  מסכת מגילה דף יג עמוד ב: אמר ריש לקיש: גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל, לפיכך הקדים שקליהן לשקליו. והיינו דתנן: באחד באדר משמיעין על השקלים ועל הכלאים".

Exit mobile version