התורה אומרת שיש לקחת תרומה לבניית המשכן: "ויקחו לי תרומה"[1]. הדגש הוא על הרמת התרומה לשם שמיים: "לי"[2] – זה מה שחשוב, ופחות חשובה גודלה של התרומה.
מצאנו במספר מקומות בתנ"ך ששם טוב ומציאת חן גברו וניצחו את העושר והמעמד[3].
למשל, המן הרשע הציע ממון רב למלך אחשוורוש כדי להשמיד (ח"ו) את ישראל. המלך אחשוורוש הסכים להצעתו, ואף הגיב שאין צורך בכסף והחזיר אותו להמן. אבל, בסופו של דבר, ה' היפך את לבבו של אחשורוש, ולאחר מפלתו של המן, לקח אחשורוש את ביתו של המן ונתן אותו לאסתר המלכה. כלומר, בהתחלה אחשורוש שיתף פעולה עם הכוונה להפיל (ח"ו) את ישראל והחזיר להמן את כספו, אבל לבסוף הוא לקח את ממונו של המן ונתן אותו לאסתר המלכה[4].
השם הטוב של מרדכי היהודי, שהיה רשום לטובה בספר הזכרונות, על כך שהוא הציל את המלך אחשורוש ממזימתם של בגתן ותרש, הכניע את עושרו של המן, שאותו נתן המן למלך אחשורוש כדי להפיל (ח"ו) את ישראל. ולכן, נגזר על המן להרכיב את מרדכי על הסוס ולקרוא לפניו: ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו[5]. השם טוב גבר וניצח את העושר ואת המעמד[6].
השם הטוב וחינו של משה רבינו גברו על עושרו הגדול של קרח, שהיו לו 250 מחתות נחושת, שאותן נתן לעדתו כדי להקריב קטורת במשכן.
לכן, צריך לשאוף להידבק באמת, ולעשות מעשים לשם שמיים, גם אם נראים כמעשים פחות חשובים, כי זה מה שנוגע ומתקרב לעולם הנצחי ולעולם האמת.
[1] שמות פרק כה פסוק ב.
[2] פירוש רש"י.
[3] מדרש שמות רבה פרשה לג,ה על פי הפסוק: "נבחר שם מעֹשר רב מכסף ומזהב חן טוב" (משלי פרק כב פסוק א).
[4] מדרש שמות רבה פרשה לג,ה ובפירוש אשד הנחלים.
[5] מגילת אסתר פרק ו פסוק יא.
[6] מדרש שמות רבה פרשה לג,ה, ובפירוש עץ יוסף.