עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם, להודיע כמה חיבתו של אברהם אבינו עליו השלום[1].
עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו
אברהם אבינו נתנסה בניסיונות, שכלפי חוץ נראים כואבים עד מאוד, השליכו אותו לכבשן אש, עזיבת ארצו ומשפחתו, רעב, מלכים נטלו את אשתו (שרה אמנו) ולקחו אותה אל ביתם, לקחו את אחיינו לוט בשבי והייתה לו מלחמה מול ארבעה מלכים חזקים, מעמד בין הבתרים שהראו לו שעבוד מלכויות, ברית המילה, גירוש הגר וישמעאל, ניסיון העקידה של יצחק בנו[2].
ניסיונות
הניסיון מוציא מן האדם כוחות פנימיים, שטמונים בו, אפילו כאלה שהם עדיין לא בגדר מחשבה, ומגלה אותם בעולם. יש כאן מפעל של ייצור טוב בעולם[3].
ועמד בכולם
אדם שמתנסה בניסיונות כל כך קשים עלול להגיע למחשבה ח"ו שבורא עולם אינו אוהב אותו או מענישו או שהוא עצמו בגדר רשע ח"ו. אבל, אברהם אבינו לא ראה בניסיונות כדבר שמיועד להפיל אותו, אלא כדבר שמעמיד אותו, ולכן הוא קיבל את כל הניסיונות באהבה ובשמחה: "ועמד בכולם"[4].
להודיע
הניסיונות, שבהם עמד אברהם אבינו, גילו והודיעו לכל באי עולם את מעלתו של אברהם אבינו ושאמונתו אמיתית, וכדאי לכולם ללמוד ממנה. עכשיו כולם יודעים מדוע בורא עולם בחר דווקא באברהם אבינו להיות אב המון גויים, ובהמשך יצא ממנו עם ישראל[5].
להודיע כמה חיבתו של אברהם אבינו עליו השלום
את כל הניסיונות קיבל אברהם אבינו בחיבה, אהבה ושמחה, ללא עצבות, התמרמרות או קיטור. אברהם אבינו האמין שבורא עולם אוהב אותו והניסיונות באו עליו כדי להעמיד אותו ולהוציא טוב בעולם, גם אם אינו מבין מדוע.
ניסיון העקידה
אחד ההסברים הוא שניסיון העקידה הגיע אחרי דבריו של יצחק אבינו לישמעאל. ישמעאל התפאר על יצחק שהוא עשה ברית מילה בגיל שלוש עשרה ולא התנגד, ואילו יצחק נימול בגיל שמונה ימים. ויצחק אבינו ענה לו: באיבר אחד אתה מיראני, אילו אמר לי הקדוש ברוך הוא זבח עצמך לפני לא הייתי מעכב[6].
על פי הסבר זה יוצא שניסיון העקידה בא כדי לנסות דווקא את יצחק אבינו, ואם כן מדוע הניסיון משויך לאברהם אבינו? ההסבר הפשוט הוא שאמנם הניסיון בא כלפי יצחק, אבל מכיוון שאברהם אבינו נצטווה להעלות את יצחק לעולה, אזי הניסיון הוא גם כלפי אברהם אבינו, שהרי אפשר היה לצוות את יצחק למסור את עצמו למיתה בדרך אחרת. וניתן להסביר יותר, שאדרבא, לפי הסבר זה יצחק אבינו "הזמין" את ניסיון העקידה, בדבריו אל ישמעאל. וכאשר הגיע ניסיון העקידה יצחק אבינו היה כבר מוכן אליו בתוך תוכו, אך אברהם אבינו לא ידע מכל זה, ובכל זאת הוא קיבל את הכול באהבה ובשמחה, ולכן הניסיון והאמונה משויכים (גם) לו.
[1] מסכת אבות פרק חמישי משנה ג.
[2] פירוש רבי עובדיה מברטנורה.
[3] על פי פירוש הרמב"ן על ספר בראשית פרק כב פסוק א,
[4] פירוש מדרש שמואל.
[5] על פי פירוש רש"י על ספר בראשית פרק כא פסוק כב ופרק כב פסוק יב.
[6] פירוש רש"י על ספר בראשית פרק כב פסוק א על פי התלמוד ומדרש רבה.